با توجه به آیه «صراط الذین انعمت علیهم» آیا به کفار نعمت داده شده است؟ فخر رازی خیر. حاج مصطفی خمینی بله. دلایل فخر رازی: چون اگر برای کافر نعمتی از جانب خدا باشد کفار داخل در آیه انعمت علیهم هستند پس در اینصورت اهدنا الصراط المستقیم به معنای طلب صراط کفار است و این باطل است پس بر اساس این آیه نعمتی برای کفار نیست اما دلیل عقلی آنها اینست که نعمت دنیا در مقابل عذاب آخرت به دلیل دوام کمی که دارد بسیار کوچک بوده و مانند قطره ای در دریاست و مثل این نعمت نیست چون مثلا اگر کسی سمی در حلوایی وارد نمود نفع حاصل از آن حلوا نعمت محسوب نمی شود چون نفعی که از آن برده می شود در مقابل ضرری که از آن دیده می شود بسیار ناچیز است. دلایل حاج مصطفی خمینی: شکی درباره وفور نعم الهی بر کفار از نعمت وجود گرفته تا کمالات دنیوی نیست و شکی نیست اگر عناد و دشمنی نیز نداشته باشند در آخرت نیز متصف به کمالات معنوی خواهند بود همان طور که در مورد حاتم طایی اینگونه وارد شده که مثل او در آتش است ولی به دور او حلقه ایست که مانع از رسیدن آتش به جسمش می گردد پس آنچه برخی از فضلا توهم کرده اند به دلیل عدم اطلاع عمیق آنها از مطلبست پس پنداشته اند که نعمت دنیا چیزیست که کافر لیاقت آنرا ندارد یا اینکه اساسا خداوند آنرا به آنها نمی دهد در اثر غفلتی که از توحید افعالی دارند پس هر موجودی وجودش از خدای تعالی است و کمال وجودش نیز از اوست همان طور که آیه شریفه فرموده: و ما بکم من نعمه فمن الله – ما اصابک من حسنه فمن الله- و لا یحسبن الذین کفروا انما نملی لهم خیرا ... پس از این آیات درمی یابیم که نعمتهای نازله بر کفار از جانب خداوند است بالجمله بخلی در خدای متعال نیست. دوستان کدام دلیل متقن است؟
کلیدواژه ها:
نعمت الهی(1)|
:: به تاریخ دوشنبه 93/10/22 ساعت 11:38 عصر
|
||
[ طراحی قالب اصلی : روزگذر ] [ Weblog Original Themes By : roozgozar ] [ ویرایش قالب : رفقا ] |