سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حدیث

هر که خود را بزرگوار دید شهوتهایش در دیده وى خوار گردید . [نهج البلاغه]

وبلاگ رضویّون


رفقا در فضای مجازی
وب سایت مذهبی، فرهنگی، آموزشی میثاق
عشق مشعلدار
حقوق جزا و جرم شناسی
رایة الهدی
دارالقرآن الکریم فولادشهر
خوشتر از نقش تو در عالم تصویر نبود
پاسخ به پرسشهای رایانه ای


کانون دانش آموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهددرباره ماتماس با ماخبرخوانپیام رسانعناوین وبلاگصفحه اصلی

 

درایت یا روایت؟

در عصر شیخ مفید;، یکی از علمای بزرگ اهل تسنن در بغداد، مجلس درسی داشت و به نام «قاضی عبدالجبار» خوانده می شد. روزی قاضی در مجلس درس خود نشسته بود و شاگردانش از سنّی و شیعه حاضر بودند، در آن روز شیخ مفید نیز، به آن مجلس وارد شد و دم در نشست. قاضی تا آن روز شیخ مفید را ندیده بود؛ ولی وصفش را شنیده بود . پس از لحظه ای، شیخ رو به قاضی کرد و گفت: آیا اجازه می دهی در حضور این دانشمندان از شما سوالی کنم؟ قاضی گفت: بپرس. شیخ گفت: این حدیثی که شیعیان روایت می کنند که پیامبر9 در صحرای غدیر دربار? علی7 فرمود: «من کنت مولا فعلی مولاه: پس هر کس که من مولای اویم، پس علی مولای اوست.»؛ آیا این حدیث صحیح است؛ یا این که شیعه، آن را به دروغ ساخته؟ قاضی: خیر، این روایت صحیح است. شیخ مفید: منظور از کلمه مولا در این روایت چیست؟ قاضی: منظور آقایی و اولویت است. شیخ مفید: اگر چنین است، پس طبق فرمود? پیامبر9، علی7آقایی و اولویت بر دیگران دارد؛ بنابراین این همه اختلاف بین شیعه و سنّی در این زمینه، برای چیست؟ قاضی: ای برادر! این حدیث (غدیر)، روایت (مطلب نقل شده) است؛ ولی خلافت خلفا، « درایت» و آدم عاقل به خاطر روایتی، درایت را ترک نمی کند!

شیخ مفید: شما دربار? این حدیث چه می گویید که پیامبر9 فرمود: «یا علی حربک حربی و سلمک سلمی: ای علی جنگ تو جنگ من است و صلح تو صلح من»؟ قاضی: این حدیث صحیح است. شیخ: بنابراین آنان که جنگ جمل را راه انداختند، مانند طلحه و زبیر و عایشه، و با علی7 جنگیدند، طبق حدیث فوق و اعتراف شما به صحت آن، باید با شخص رسول خدا جنگیده باشند. قاضی: ای برادر آنها توبه کردند. شیخ: جنگ جمل درایت و قطعی است؛ ولی در این که پدیدآورندگان جنگ، توبه کرده اند روایت و شنیدنی است و به گفت? شما نباید درایت را فدای روایت کرد. قاضی در پاسخ این سؤال، فرومانده و پس از ساعتی درنگ، گفت: تو کیستی؟ شیخ مفید: من خادم شما، محمد بن نعمان هستم. قاضی همان دم برخاست و شیخ را بر جای خود نشاند و به او گفت: «انت المفید حقا: تو در حقیقت مفید هستی.»

علمای مجلس از رفتار قاضی، رنجیده خاطر شدند؛ اما قاضی به آنها گفت: من در پاسخ این شیخ درمانده شدم، اگر هر یک از شما پاسخی دارد، بیان کند. هیچ کس برنخواست. به این ترتیب شیخ مفید در این مناظره، پیروز شد و از غدیر و غدیریان دفاع نمود و لقب مفید در این مجلس برای او بر سر زبان ها افتاد.

 

 

مجالس المؤمنین، ج 1، ص 200 (مجلس پنجم)                                                                            


 

اقرار مخالفین غدیر

نزدیک ترین راه برای اثبات غدیر، اقرار مخالفین اولی? غدیر است. سرعت و انتشار خبر غدیر به قدری حیرت انگیز بود، که باعث شد مخالفین هم نتوانند آن را مخفی کنند و به آن اعتراف می کردند. در اینجا نمونه هایی از آن اقرارها را ذکر می کنیم.

1. اقرار ابلیس دربار? غدیر1 

سلمان فارسی نقل می کند: عده ای مشغول ناسزا گفتن به امیرالمؤمنین، علی7، بودند. در همین حال، ابلیس به صورت آدمی خطاب به آنان چنین گفت: بدا به حال شما که به مولا و صاحب اختیار خود ناسزا می گویید. گفتند: تو از کجا می گویی او مولای ماست؟ ابلیس گفت: از کلام پیامبرتان که فرموده:«من کنت مولاه فعلی مولاه الهم وال من والاه و عاد من عاداه...»

2. عمروعاص و ذکر غدیر در پاسخ معاویه2

معاویه، نامه ای برای عمروعاص نوشت و طی آن ضمن بدگویی به امام علی7، او را به یاری خویش فرا خواند. عمروعاص در جواب معاویه، بدگویی های او را رد کرد و فضایل امیرالمؤمنین را بر شمرد و گفت: پیامبر روز غدیر دربار? او فرمود: « من کنت مولاه فعلی مولاه الهم وال من والاه و عاد من عاداه...»

3. خلیف? اول: چیزی بعد از غدیر تغییر نیافته!3

روزی خلیفه اول، نزد امیرالمؤمنین آمد. گفت: پیامبر دربار? مسأل? ولایت تو، بعد از ایام ولایت در غدیر چیزی را تغییر نداده و من شهادت می دهم که تو مولای من هستی و بدین مطلب اقرار می نمایم و به عنوان امیرالمؤمنین بر تو سلام کرده ام .

4. خلیفه دوم: علی امام ماست.4

از خلیف? دوم نیز حدیث غدیر این گونه نقل شده است: «پیامبر، علی را به عنوان امام ما منصوب کرد و گفت: من کنت مولاه فعلی مولاه الهم وال من والاه و عاد من عاداه...»

نمونه هایی از این اقرارات زیاد است؛ که در هر کدام نکته های بسیاری نهفته است. از بر حق بودن ولایت امام علی 7  گرفته، تا عمق لجاجت این قبیل افراد.

 

1. بحارالانوار ج 39، ص 162

2. الغدیر ج 1، ص 202

3. بحارالانوار ج41، ص 228

4. اثبات الهداه ج 2، ص 201. الغدیر ج 1، ص 55

 


کلیدواژه ها:
:: به تاریخ شنبه 90/8/28 ساعت 12:23 عصر
رفقا [دات] آی آر
رفقا دات آی آر

امام علی علیه السلام: در گمراهی فرد همین بس که مردم را به چیزی امر کند که خود آن را به جا نمی آورد و از چیزی باز دارد که خود آن را ترک نمی کند.

«رفقا» وبلاگی است دوستانه، برای دور هم نگه داشتن دوستان صمیمیِ قدیمی. باشد که یکدیگر را «تا بهشت» همراهی کنیم... ان شاء الله.

تصویر برگزیده
تصویر برگزیده
ویژه ها
دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه ای

بیان معنوی - دفتر نشر آثار و اندیشه های حجة الاسلام علیرضا پناهیان

اسلام کوئست

سایت جامع فرهنگی مذهبی شهید آوینی Aviny.com

موسسه فرهنگی بیان هدایت نور

طرحی برای فردا

جامعه مجازی تدبر در قرآن کریم

خبرگزاری دانشجو
موسیقی وبلاگ
آمار وبلاگ
بازدید امروز 335 بار
بازدید دیروز 383 بار
مجموع بازدیدها 1642655 بار

تعداد مطالب وبلاگ 300 تا